2014. május 11., vasárnap

A negyedik nap - Changdeokgung (창덕궁)

Tegnap későn aludtam el, mert a szomszédos kocsmában (itt az is étterem) még hajnal 3-kor is randalíroztak. Így hiába szólt reggel 7-kor az ébresztő, vígan aludtam tovább. Ebből nem csináltam problémát, szabad vagyok, nem sietek sehova. Ez az utam a lazaságról szól és nem arról, hogy a tervbe vett helyeket lista szerint kipipáljam. Nem kísérleteztem tovább (egyelőre) európai reggelivel, ittam egy kávét meg egy ettem egy instant rament.
Az előző nap nagyon meleg volt, s mikor kinéztem az ablakon, úgy tűnt hasonló az időjárás. De tévedtem, így elindulás után gyorsan vissza is fordultam melegebb cuccért, mert ma sokkal hűvösebb volt az idő. Az időjárás hasonló, mint nálunk, egyik napról a másikra változik és szeszélyes... Talán ezért éreztem magam ennyire otthon?
A negyedik napra Changdeok palota (창덕궁) volt a cél, mely az UNESCO világörökség része és már több, általam látott koreai film forgatási helyszíne is volt, részben. Nagyon jól választottam szállást, minden itt van a közelben. Ajánlom mindenkinek az Apple backpackers hotelt. Jó kis hely, kicsit fapados, de barátságos, és én nem azért jöttem ide, hogy szép hotelben üldögéljek
Szóval reggeli után elsétáltam a 창덕궁-ba, ami kb. 8 perc lassú sétát jelentett, a palota ugyanis az utca végén van egy forgalmas út mellett.  Itt kellett belépőjegyet venni, 8000 Won volt összesen. A palotába a belépő csak 3000 Won, de kapcsolódott hozzá egy másfél órás vezetett program is, amiért 5000 Wont fizettem. (Az átváltási arány egyszerűsítve: Won/5= Ft)
Megvettem a jegyet, de nem mentem még be. Kicsit ténferegtem, kívülről is jó alaposan megnéztem mindent. Szeretem a várakozás ízét... Várni valamire, és kicsit nyújtani a percet...
Aztán végül bementem a kapun. Persze, világos, hogy ott mentem be.... Ez azért lényeges, mert a kapu jobb oldala volt a bejárat, a bal pedig a kijárat. Eddig még semmi érdekes, de...
A jobb oldalon volt rácskorlát és ott állt a jegyszedő ember - természetesen fejér kesztyűben -, akinek szépen odaadtuk a jegyet. Letépte, bementünk. A kijárati oldalon nem volt semmi és senki. Se korlát, se ember. Simán bemehetett volna bárki ingyen, de nem ez történt. Mindenki jeggyel ment be, senki sem potyázott. És ugyanez volt a Titkos Kertnél is....
A palota egyszerűen csodálatos, gyönyörű és lenyűgöző... Egyszerre vannak jelen a tágas és nagyszabású terek, melyek mind a hatalmat és a király nagyszerűségét, talán megközelíthetetlenségét szolgálják. Ugyanakkor az épületek gyakran túl közel vannak egymáshoz, a térszervezés néha kaotikusnak tűnik, de van benne logika. Nem tudom pontosan, milyen tervezési elvek szerint épültek fel az épületek. Gondolom, nem volt építési engedélyezés, meg rendezési terv. A hiányos ismereteim és a látottak alapján úgy gondolom, egy új lakó, családtag érkezésekor az rangját megillető helyen kaphatott egy új rezidenciát a szükséges kiszolgáló épületekkel együtt. A végén pedig összeállt az épületegyüttes, mely elég flikk-flakkos. Kiskapu, nagykapu, mint egy labirintus, szinte el lehet tévedni. Kevés helyre vezet nyílegyenes út, ez pedig a biztonságot szolgálta, szerintem.
Amit csodálatosnak találtam, a nagyon szép faszerkezetek. A színesek nagyon látványosak voltak, de a szépség számomra a natúr épületekben jelent meg igazán. Az ablakok-ajtók különféle mintájú fa, vagy bambuszrácsok rizspapírral borítva. A fő épületeknél ez a papír vastag, a kevésbé fontos épületeknél egyre vékonyabb papír fedi a nyílásokat. Néhány épületet fedett folyosón is meg lehet közelíteni, ahol padlóburkolat sincs, csak arra szolgál, hogy az uralkodó fedett helyen menjen egyik helyről a másikra.















A Titkos Kert (비원) csak a népszerű neve a palotakertnek. A hivatalos neve Huvon, azaz "hátsó kert"  (후원). Angol nyelvű vezetéssel néztem meg a hatalmas területet. Sok pavilon, lótusztó és szép növények vannak itt. Igazi pihenőhely. Mikor ott jártam, végig fura érzésem volt. Állandóan bedugult a fülem, talán az ott rejtőző titkok miatt? Nem szaporítaná tovább a szót, a képek - még ha én fotóztam is - többet árulnak el a látványról.



















Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése